Prioriterer du tid på det som brenner mest?

Hvor brenner det egentlig? Er det lederen som mener det brenner mest, eller er det deg? Kanskje er det din kjære mann/kone som mener at det brenner mest på hjemmefronten, å få gjort ting hjemme.

canstockphoto0365342
Tenk på alle de prioriteringene du gjør hver dag. Noen prioriteringer er veloverveid, mens andre saker er hastesituasjoner, som gjør at du faktisk bare må hive alle andre saker til side.

Helse, miljø og sikkerhet er en av de sakene som medfører PRIORITERING på høyt plan. Det er viktig å velge det som er viktig for din bedrift. Noen ganger kan en som medarbeider mene at flere saker er feil prioritert. Som regel er det bare å innse, at en sak alltid har to sider.

Min erfaring som leder i mange år, viser at personal er nr 1. For å få til en god bedrift, må personalet prioriteres.
Første regel for meg er å være 100 % tilstede. Slå av mobil, så du er fullstendig tilstede for dine ansatte. Hvis du holder på med en sak, og har hodet en helt annen plass, så be om 10 minutters pause. Det er faktisk bedre å være tilstede enn å tro du er det. De ansatte merker det, og de fortjener det beste. Etter mange års erfaring som både ansatt og leder, har jeg erfart gode og dårlige opplevelser. Jeg har vært så heldig og ha hatt gode ansatte, som er flinke på å evaluere. Det er en styrke, fordi da kan en bli bedre og prioritere mer inn mot den enkeltes behov. Ikke kun det en selv tror er behovet.
Det som jeg etter mange års erfaring ser, er at jeg faktisk må be de ansatte si hva de ønsker. Ønsker de å få ting ut, ønsker de veiledning eller vil de lære noe nytt. Etter endt samtale, spør jeg også om de har fått gjort det de har tenkt på. Denne prioritering ved samtaler er gull verdt.

Mennesker som ikke har respekt for andres tid, må jeg innrømme at jeg ikke setter så høyt. Hvorfor? Når en ansatt kommer til sin leder, så er det ofte at de har tenkt lenge på det og brukt mye ressurser på det. Da er det på sin plass og være tilstedet for dem.

Du skal aldri ta en telefon, mens du har en samtale med ditt personal. Hvorfor? Fordi da tenker de at de er mindre viktige enn andre.

Deadliner og årshjul er det i alle bedrifter, og de må du prioritere for ikke å miste jobben. Dette er arbeidsoppgaver du må legge inn i hverdagen din.

Hvordan prioriterer du alle dine arbeidsoppgaver? Er du et menneske som har mange gule lapper på pulten din og kalenderen full av oppgaver, slik at du tar det du rekker i løpet av en dag.

Er det noen som sier at du prioriterer feil? Er du en mann/kvinne som gjør det. Det handler om å prioritere og å være så strukturert, at du faktisk har litt overskudd til de du kommer hjem til.

Ukas utfordring er som følger

  1. Sett opp 10 ting som du ikke ønsker å prioritere
  2. Sett opp 10 ting som du vil ha mer fokus på i jobben denne uken

Lykke til med prioritering av også det som ikke brenner.

Sett deg på nyhetsbrevet så får du et nytt verktøy hvordan prioritere.

Ha en strålende uke!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply